Tekst zapleczowy – jak go dobrze napisać?

Dowiedz się, czym jest tekst zapleczowy!

Chcąc stworzyć dobry tekst zapleczowy powinniśmy skupić się na wymaganiach, jakie  ma on spełniać. Powinniśmy trzymać się prostych wytycznych dotyczących jego konstrukcji. Tego rodzaju utwory nie powinny przysparzać  autorom większych problemów przy ich pisaniu, ze względu na swój charakter i przeznaczenie oraz niewysoką pozycję w hierarchii tekstów SEO. Nie można jednak tego rodzaju artykułów traktować po macoszemu, ponieważ pełnią one bardzo ważną funkcję w procesie pozycjonowania stron internetowych.

Tekst zapleczowy – czym jest?

Tekst zapleczowy to utwór najczęściej niezbyt obszerny, mający długość około 2500 zzs i więcej.

W hierarchii tekstów SEO stoją powyżej tzw. artykułów preclowych (presell pages), z którymi mają wiele wspólnego, ale poniżej tematycznych, czy eksperckich. Utwory te powinny charakteryzować się przystępnością dla każdego odbiorcy. Pisać je należy zrozumiałym językiem, bez używania zbyt trudnych pojęć skierowanych tylko do niszowego grona znawców tematu. Nie mogą jednak być pozbawione konkretów,  które zawarte w treści ukazują w przejrzysty i spójny sposób meritum danego zagadnienia.

Jak przystało na pełnowartościowy element branży SEO, zaplecze musi zawierać frazy kluczowe, które w sposób jak najbardziej naturalny zawiera się w jego treści. Wskazane jest, aby słowa kluczowe umieścić w tytule lub nagłówkach. W odróżnieniu od wyżej wymienionych „precli” teksty zapleczowe nie są przeznaczone wyłącznie dla robotów wyszukiwarki. Zatem ich treść należy formułować w sposób poprawny językowo, zachowując sens wypowiedzi. Krótko mówiąc, muszą nadawać się do czytania.

Autor przy pisaniu zaplecza nie musi przeprowadzać zbyt obszernego rozeznania (researchu) w temacie dotyczącego swojej pracy. Nie jest konieczne tworzenie bibliografii z przypisami itp. W razie potrzeby twórca publikacji powinien, w sposób adekwatny do wymagań swojego zadania, zaznajomić się z problematyką dotyczącą zagadnienia.

Struktura tekstu zapleczowego

Kwestia merytoryczna dotycząca tworzenia tekstu zapleczowego sprowadza się do utrzymania niezbędnych prawidłowości stosowanych przy budowaniu średniej jakości artykułów. Jednakże z zastosowaniem zasad dotyczących SEO. Należy pamiętać, że:

  • tekst zapleczowy zawiera tytuł (nagłówek H1), który nie może być zbyt długi, wystarczy kilka słów, powinien być chwytliwy, wzbudzający zainteresowanie, może być pytaniem, na które odpowiedź znajdziemy w tekście;
  • poniżej umieścić należy wstęp (lead) do artykułu. Zawiera on informacje na temat danej publikacji, w naszym przypadku tekstu zapleczowego. Informuje czytelnika o tym, co znajdzie się w treści poniżej. Wyjaśnia znaczenie tytułu lub w inny sposób zachęca do dalszej lektury;
  • następnie dla uzyskania lepszej przejrzystości naszego dzieła umieszczamy nagłówki (H2, H3 itd.), czyli śródtytuły. Dzielą one nasz tekst na oznaczone części, dzięki czemu staje się on bardziej zróżnicowany. Możemy szybko zorientować się w jego zawartości;
  • artykuł zapleczowy możemy zakończyć podsumowaniem.

Estetyczny wygląd

Jako że nasz tekst kierujemy do żywego odbiorcy, powinniśmy zadbać przede wszystkim o jego prezencję. Atrakcyjny dla oka wygląd naszego  dzieła jest bardzo ważny, ma on wpływ na wzbudzenie zainteresowania w czytelniku. Dzięki takim zabiegom, jak zastosowanie przerw w tekście, uwidocznienie niektórych części treści za pomocą pogrubień, wstawieniu nagłówków., nasza praca stanie się przyjemniejsza z wyglądu i łatwiejsza do czytania. Powinniśmy więc zadbać o jej jak najbardziej przejrzystą formę, która nie wzbudzi niechęci do naszego utworu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *