Redagowanie tekstu – jak zrobić to poprawnie?

W tym artykule znajdziesz krótki poradnik, który pomoże Ci przebrnąć przez redagowanie tekstu! Serdecznie zachęcamy do lektury!

Napisanie wysokiej jakości tekstu wiąże się również z jego skrupulatnym sprawdzeniem. Błędów, które można popełnić, jest sporo – od literówek, poprzez błędy merytoryczne, aż do niewypełnienia w pewnym stopniu otrzymanych wytycznych. Sprawdź, jak powinno wyglądać poprawne redagowanie tekstu!

Co oznacza redagowanie tekstu?

Redagowanie tekstu to sprawdzenie i nanoszenie poprawek językowych, logicznych i merytorycznych. Służy to przede wszystkim podniesieniu jakości tekstu.

Warto dodać, że między redagowaniem a korektą nie można postawić znaku równości. Pierwszy z tych procesów jest bardziej szczegółowy i ma bardziej rozbudowane działania. Należą do nich między innymi:

  • przeanalizowanie poprawności logicznej;
  • sprawdzenie wartości merytorycznej;
  • eliminowanie powtórzeń;
  • sprawdzenie struktury tekstu.

W samym copywritingu nie można jeszcze zapomnieć o kilku ważnych kwestiach, takich jak: odpowiednia optymalizacja tekstu pod SEO, zawarcie wszystkich punktów z wytycznych, czy prawidłowa liczba znaków.

Redagowanie tekstu – jaki ma cel?

Proces ten nie odbywa się bez przyczyny. Agencje copywriterskie osiągają dzięki temu wiele korzyści biznesowych.

Wysoka jakość

To jeden z nadrzędnych celów. Takie teksty powodują satysfakcję u klientów oraz wpływają na ich pozytywne oceny.

Wizerunek agencji

Dobry wizerunek jest niesamowicie istotny, bo dzięki niemu jest możliwy dalszy rozwój firmy poprzez zwiększającą się liczbę klientów. Im lepszy wizerunek, tym mocniejsza pozycja na rynku.

Lepsze pozycjonowanie

Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google przynosi znaczne korzyści, gdyż więcej klientów znajduje dany tekst. Wpływa to na popularność strony.

Jak wykonać redagowanie tekstu?

Teraz czas poznać praktykę. Znajomość poszczególnych elementów redagowania tekstu pozwoli wykonać je w sposób skuteczny. Nie jest wskazane zaczynać od sprawdzania literówek, gdy nie wiemy, czy dany tekst nie ma znaczących merytorycznych błędów, albo nie jest plagiatem.

Przeprowadzenie kontroli antyplagiatowej

To podstawowa czynność, od której trzeba zaczynać redagowanie. W sytuacji, gdy okaże się, iż dany tekst został skopiowany w całości lub części z innego dzieła, to udostępnienie takiego artykułu wiąże się z konsekwencjami prawnymi. Istnieją programy wykrywające takie nielegalne zabiegi, a w niektórych przypadkach nie są one nawet potrzebne. Wystarczy wkleić tekst w wyszukiwarkę Google i zobaczyć, czy nie znajduję się już w Internecie.

Przeanalizowanie wszystkich punktów ze zlecenia

Każde zlecenie posiada kilka wytycznych, których trzeba przestrzegać. Najczęściej z nich spotykane to: liczba znaków, poszczególne pozycje, dodanie linków lub zdjęć oraz odpowiednie sformatowanie.

Sprawdzenie wartości merytorycznej

Finalnie nie może powstać dobry tekst, jeśli zawiera nieprawdziwe informacje. Akceptacja artykułu bardzo mocno zależy od tego, czy nie wprowadza on odbiorcę w błąd. Warto również sprawdzić, źródła, z których bierze się poszczególne fakty i tych mało wiarygodnych lepiej unikać.

Szukanie błędów językowych

Skoro przebrnęliśmy już przez powyższe elementy, teraz czas zająć się błędami natury językowej. W ich skład wchodzą zatem m.in. liczne powtórzenia. Warto też zadbać o to, aby tekst dobrze się czytało, tzn. żeby zdania nie stanowiły problemu w ich zrozumieniu. Jeśli jednak tak się zdarzy, warto np. rozbić jedno zdanie złożone w dwa krótsze.

Redagowanie tekstu – podsumowanie

  • Redagowanie tekstu zwiększa jego jakość.
  • Warto wykonywać je poszczególnymi etapami.
  • Prawidłowo zredagowany tekst wpływa na zadowolenie odbiorcy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *